Про нас

Харківська обласна фундація «Громадська Альтернатива» – громадська організація, яка з 2005 року захищає права людини, пропагує цінності демократичного суспільства та шляхи й методи їх досягнення в Україні та регіоні ОБСЄ. Вищий керівний орган організації – Загальні Збори, виконавчий орган – Правління, котре очолює Президент. На даний момент Президентом організації є Марія Ясеновська.
Місія організації – виявляти проблеми в дотриманні прав людини і дискримінації та пропонувати шляхи їх вирішення.
Стратегічні цілі:
- Закріпити та посилити механізми захисту прав дитини та прав людини;
- Створювати, підсилювати та підтримувати механізми впровадження інклюзії в системах освіти та культури;
- Розвивати культуру прав людини;
- Укріплювати механізми захисту прав людини та прав груп вразливих до дискримінації, зокрема через обов’язки бізнесу, та підвищувати авторитет правосуддя.
Стратегічні пріоритети:
- Протидія дискримінації та популяризація інклюзії;
- Права дитини;
- Культура прав людини;
- Бізнес і права людини / справедливе правосуддя.
Наші цінності та етичні принципи:
Професіоналізм – усе, що ми робимо, ми робимо професійно та якісно.
Командність – всі рішення приймаються через обговорення, враховуючи думки, погляди та індивідуальність кожного члена команди.
Відкритість – ми відкриті до нових ідей, практик і партнерств, які допомагають реалізовувати нашу місію.
Повага до людської гідності – в першу чергу бачити людину.
Недискримінація – прагнення фактичної рівності і справедливості в організації роботи та зовнішній діяльності.
ХОФ «Громадська Альтернатива» виступає як зв’язкова ланка між механізмами захисту прав людини і людьми у суспільстві.











За 15 років роботи організація реалізувала не менш ніж 30 проєктів та ініціатив різного формату та обсягу. Серед них:
Проєкт «Активні вчителі, активні школи, активне громадянське суспільство», реалізовано за підтримки МЗС Республіки Польща. Виступали регіональним партнером Товариства «Едукатор» з м. Ломжа Польща. Створили мережу на регіональному рівні серед освітян.
Перший самостійний проєкт «Право на життя: Європейські стандарти та Українські реалії», реалізовано за підтримки МФ Відродження. Вперше описали стандарти права на життя в контексті проблематики абортів та евтаназії.
Наш проєкт – «Судовий захист якнайкращих інтересів дитини і її права на виховання у сімейному оточенні» реалізовано за підтримки проєкту «Україна: верховенство права» USAID – став першим кроком до обговорення в Україні концепту «Суд, дружній до дитини» та врахування думки дитини в суді у справах сімейного характеру.
Ми стали однією з організацій, що започаткувала Всеукраїнську освітню програму «Розуміємо права людини». Зараз в сфері освіти з прав людини ми маємо більше 1000 випускників освітніх заходів з прав людини, де ми виступали організаторами або тренерами.
Реалізували проєкт «Суд, дружній до дитини»за підтримки проєкту «Україна: верховенство права» USAID, що дозволило привести українське законодавство у відповідність до Європейської конвенції про здійснення прав дитини, а результати роботи увійшли до Альтернативної доповіді громадських організацій до Комітету ООН з прав дитини.
В рамках проєкту «Стратегічні судові справи проти дискримінації за ознакою інвалідності», реалізованого за підтримки МФ Відродження, підготували активістів до ведення стратегічних справ. Переважна більшість виграних в Україні справ за цією темою — їхня робота: це справи проти мереж аптек, банків, перевізників, страхових кампаній, тощо.
Видали посібник «Протидія дискримінації за ознакою інвалідності» із ідентифікації випадків такої дискримінації та використання методу стратегічних судових справ для їх запобігання (за підтримки МФ Відродження).
Разом з іншими 9-ма організаціями утворили Коаліцію “Права дитини в Україні”. Паралельно увійшли до складу Коаліції проти дискримінації.
Організація доєдналися до Міжнародної Платформи «Громадянська Солідарність» й отримала змогу активніше використовувати інструменти міжнародної адвокації.
Проведено «Моніторинг політично мотивованих судових справ на прикладі Болотної справи у Москві» (за підтримки OSF). Проєкт став прикладом міжнародного спостереження громадських організацій за політичними судовими процесами та солідарних дій.
Реалізовано проєкт «Моніторинг судових рішень щодо захисту від ґендерної дискримінації, спрямований на застосування українського законодавства та міжнародних документів» (за підтримки проєкту «Справедливе правосуддя», USAID). Ми надали суддям інструмент аналізу справ, що мають ґендерну складову, зібрали приклади кращих судових практик, що розглядають питання ґендерної рівності, виявили типові проблеми при розгляді таких справ судами.
Започаткували нову регіональну ініціативу фестиваль «ІнклюзіON» і зробили ідею інклюзії мейнстрімом. Фестиваль став щорічним і увійшов до знакових культурних подій, що відбуваються у Харківській області протягом року. В рамках фестивалю ми знайомимо місто із інноваційними рішеннями старих проблем в сфері доступності, презентуємо експертів, сприяємо міжсекторальній комунікацій профільних організації, демонструємо приклади безбар’єрного спілкування. З кожним роком масштаб фестивалю зростає. Виступали партнерами унікального освітнього проекту ХУМРА, який використовує анімацію в освіті з прав людини: професійну, дитячу, навчальну.
В результаті проведення «Моніторингу проявів антісемітизму та ромофобії в Україні» (за підтримки EVZ, регіональний партнер Конгресу національних громад) запропонували зміни до законодавства в сфері мови ворожнечі та злочинів на ґрунті ненависті.
В рамках фестивалю ІнклюзіON 2018 завдяки краудфандінгу зібрали кошти, створили та презентували перші інклюзивні аудіогіди українською та англійською мовами для Харківського художнього музею, які пізніше стали прикладом для розповсюдження досвіду. Організували разом з Театром Публіцист постановку вистави про жорстоке поводження з дітьми “Та, що вмирає” за одноіменною п’єсою Маріани Кияновської. У січні 2019 року прем’єра зібрала майже 300 глядачів. Дослідили життя жінок на сході країни через окрему місію та видали аналітичний звіт “Жінки та переміщення”.
В рамках проєкту «Моніторинг виконання Україною Заключних зауважень Комітету ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок» (за підтримки UN Women в Україні) створили і представли дієвий інструмент для відстеження виконання державою своїх міжнародних зобов’язань щодо прав жінок. Продовжили роботу над аудіогідами в музеях та вперше почали розмовляти з працівниками харківських музеїв про інклюзію та права людини.
Розвивали тему ґендерної рівності в питаннях забезпечення прав внутрішньо переміщених осіб. Досліджували ситуацію, навчали юристів, суддів, громадські організації, бізнес та місцеву владу. Видали серію з 6 публікацій щодо врахування ґендерного компоненту в місцевих політиках та практиках щодо ВПО. Проаналізуали вплив пандемії COVID-19 на різні аспекти прав людини та зобов’язання бізнесу у цій сфері. Зібрали кращі практики запровадження інклюзії в музеях України. Презентували історії жінок-правозахисниць, що мають інвалідність, та тих, хто працює з темою бізнес і права людини.

- Коаліція проти дискримінації в Україні
- Коаліція “Права дитини в Україні”
- Співзасновник всеукраїнської освітньої програми “Розуміємо Права Людини”
- Human Rights Education Youth Network
- Міжнародний культурно-просвітницький проект HUMRA - Human Rights Animation
- Співзасновник Civil Solidarity International Platform
1. Політика закупівель
Політика ХОФ “Громадська Альтернатива” у сфері публічних закупівель базується на національних та міжнародних стандартах, принципах прозорості, рівного ставлення та відсутності дискримінації, чесної конкуренції та об’єктивності критеріїв прийняття рішень.
При проведенні закупівель в рамках проекту, що реалізується за рахунок грантових коштів, ХОФ “Громадська Альтернатива” керується правилами закупівель донорської організації та грантової угоди, якщо вони не суперечать названим вище принципам.
В усіх інших випадках закупівлі на суму менше 30000 грн від одного контрагента проводяться на основі рішення координатора проекту, Президента організації або уповноваженої ним особи. Закупівлі на суму більшу за 30000 грн від одного контрагента проводяться на основі тендеру.
Тендерна процедура:
- Президент організації або уповноважена ним особа оголошують Наказ про проведення тендеру та створення Тендерної Комісії, а також призначають відповідального за збір тендерних пропозицій
- Тендерна Комісія обирає пропозицію з не менш 3-х варіантів, керуючись грошовою доцільністю, досвідом співпраці з контрагентом, відсутністю конфлікту інтересів та принципами, переліченими у першому абзаці даної Політики
- Рішення Тендерної Комісії затверджується Протоколом, про його результати повідомляються всі учасники тендеру
- Оскарження рішення Тендерної Комісії відбувається згідно чинного законодавства.
2. Запобігання конфлікту інтересів
Конфлікт інтересів та всі супутні терміни використовуються організацією у відповідності до Закону “Про запобігання корупції”.
Президент організації або уповноважена ним особа вживає заходи щодо недопущення виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів під час закупівель, укладання угод та інших видів діяльності організації.
Будь-який учасник організації у разі виявлення ним конфлікту інтересів повідомляє про це Президенту організації або уповноважену ним особу не пізніше наступного робочого дня.
В умовах існування конфлікту інтересів дії та рішення, щодо справ, які мають до нього відношення, не вчиняються до його усунення.
Конфлікт інтересів усувається за Наказом Президента або уповноваженої ним особи, або, у складних випадках, засіданням Правління, скликаним на прохання Президента, протягом 2-х днів з момента, коли Президентові або уповноваженій ним особі стало відомо про конфлікт інтересів.
У разі існування в Президента організації, уповноваженої ним особи або в учасника організації, що виявив конфлікт інтересів, сумнівів щодо наявності в ситуації конфлікту інтересів вони мають звернутися за роз’ясненнями до Національного агентства з питань запобігання корупції.
3. Антикорупційна політика
Організація має сталу практику та правила щодо наступних питань:
- Тендери та політика закупівель
- Політика усунення конфлікту інтересів під час реалізації проектів та поточної діяльності
- Демократичне прийняття рішень та вирішення конфліктів
- Внутрішній контроль діяльності та фінансів Наглядовою Радою